Materialele sectiunii

Guvernul a aprobat proiectul de lege privind bugetul de stat pentru 2026, cu un deficit de 20,9 milioane de lei (5,5% din PIB)

Guvernul a aprobat proiectul de lege privind bugetul de stat pentru 2026, cu un deficit de 20,9 milioane de lei (5,5% din PIB)

În special, se preconizează că veniturile bugetului de stat pentru anul viitor vor fi de 79 miliarde 674 milioane de lei (o creștere de 3 miliarde 877,2 milioane de lei, sau 5,1%, comparativ cu indicatorii actualizați pentru 2025), cheltuielile vor fi de 100 miliarde 574 milioane de lei (o creștere de 6 miliarde 556,2 milioane de lei, sau 7%), iar deficitul va fi de 20 miliarde 900 milioane de lei (o creștere de 2 miliarde 689 milioane de lei, sau 14,8%). Conform datelor Ministerului Finanțelor, creșterea veniturilor este prognozată în condițiile unei creșteri economice moderate, la care vor contribui conjunctura externă favorabilă, derularea reformelor structurale și intensificarea investițiilor legate de integrarea europeană, în cadrul implementării Planului de creștere economică al Moldovei, susținut de UE. Prognoza veniturilor bugetului de stat pentru 2026 se bazează în mare măsură pe creșterea veniturilor din impozite și taxe, în timp ce veniturile din granturi se vor reduce semnificativ. Ponderea veniturilor bugetului de stat în raport cu PIB-ul este estimată la 21,1%. În structura veniturilor bugetare previzionate pentru 2026, ponderea predominantă – 91,4% (72 miliarde 818,5 milioane de lei) – este reprezentată de veniturile din impozite și taxe, cu o creștere previzionată de 8,7% (+5 miliarde 801,7 milioane de lei). Ponderea acestor venituri în PIB va fi de 19,3%. Din suma totală a impozitelor și taxelor, impozitele pe profit vor reprezenta 19,2%, impozitele pe proprietate – 0,1%, impozitele și taxele pe bunuri și servicii – 76,6%, impozitele pe comerțul exterior și activitatea economică externă – 4,1%. Veniturile din impozitul pe veniturile persoanelor fizice pentru 2026 sunt estimate la 3 miliarde 814 milioane de lei, cu 420,4 milioane de lei mai mult decât volumul planificat pentru 2025. Această creștere va fi determinată de majorarea fondului de salarii cu 11,2%, precum și de impactul creșterii salariului minim de la 5 500 la 6 300 de lei. Se preconizează că veniturile din impozitul pe profitul întreprinderilor vor fi de 10 miliarde 163,2 milioane de lei, în creștere cu 8% (+756 milioane de lei) față de 2025. Creșterea este determinată de dinamica veniturilor în 2025, care reflectă rezultatele pozitive obținute de entitățile economice în activitatea exercițiului financiar precedent, inclusiv prin plata dividendelor. Taxa pe valoarea adăugată va rămâne cea mai importantă sursă de venituri a bugetului de stat. Veniturile din această taxă în 2026 sunt estimate la 40 miliarde 540,0 milioane de lei, cu 3 miliarde 327 milioane de lei (8,9%) mai mult decât în 2025. Cota TVA în volumul total al impozitelor și taxelor va fi de 55,7%, iar în volumul total al veniturilor bugetului de stat – 50,9%. Volumul încasărilor din taxa pe valoarea adăugată pentru 2026 a fost calculat ținând cont de prognoza consumului intern (creștere de 4,3% față de 2025), creșterea volumului importurilor cu 9,9%, fluctuațiile cursului de schimb și îmbunătățirea administrării fiscale și vamale. Veniturile din taxa pe valoarea adăugată pentru bunurile și serviciile produse pe teritoriul țării pentru 2026 sunt estimate la 16 miliarde 140 milioane de lei și vor crește față de nivelul stabilit pentru 2025 cu 1 miliard 450 milioane de lei (+9,9%). Veniturile din TVA pentru bunurile importate sunt estimate la 29 miliarde 850 milioane de lei. Față de nivelul stabilit pentru 2025, aceste venituri vor crește cu 2 miliarde 320 milioane de lei (+8,4%). Rambursarea taxei pe valoarea adăugată a bunurilor și serviciilor cu drept de deducere este estimată la 5 miliarde 930 milioane de lei și va reprezenta 14,6% din suma TVA prevăzută în buget. Față de 2025, rambursarea TVA va crește cu 443 milioane de lei (+8,8%), iar ponderea în PIB va fi de aproximativ 1,4%. Măsurile de politică fiscală propuse pentru implementare în 2026 vor conduce la o creștere a veniturilor din accize în bugetul de stat cu 950,4 milioane de lei (+7,6%) față de nivelul indicat pentru 2025 și vor reprezenta 13 miliarde 531,4 milioane de lei. Cota accizelor în volumul total al impozitelor și taxelor va fi de 18,6%, iar în volumul total al veniturilor bugetului de stat – 17%. Din veniturile previzionate din accize pentru 2026, aproximativ 11 miliarde 781,3 milioane de lei (87,1%) se preconizează a fi obținute din vânzarea de mărfuri importate, iar 1 miliard 750,1 milioane de lei (12,9%) – din vânzarea de mărfuri produse pe teritoriul țării. Veniturile din impozitele pe comerțul exterior și operațiunile economice externe sunt prognozate la 3 miliarde 038,3 milioane de lei, cu 246,1 milioane de lei (8,8%) mai mult decât în 2025. În același timp, pentru 2026, veniturile din aplicarea tarifului vamal sunt estimate la 2 miliarde 979,7 milioane de lei, ceea ce reprezintă cea mai mare parte – 98,1% din volumul total al impozitelor pe comerțul exterior și operațiunile economice externe. Veniturile din taxele pentru îndeplinirea procedurilor vamale sunt estimate la 52,4 milioane de lei, iar cele din taxele consulare – la 56,2 milioane de lei. În volumul total al veniturilor bugetului de stat, aceste încasări vor reprezenta 3,8%, în volumul impozitelor și taxelor – 4,2%, iar în PIB – 0,8%. Veniturile din proprietate vor reprezenta 1 miliard 390,3 milioane de lei și includ veniturile din dobânzi la conturile bugetare, colectate din bugetul de stat (312,1 milioane de lei), soldul profitului BNR (600,0 milioane de lei), dividende obținute din participația statului în societățile pe acțiuni (340,0 milioane de lei), distribuirea din profitul net al întreprinderilor de stat (110,0 milioane de lei), închirierea terenurilor neagricole (27,5 milioane de lei), alte venituri – 0,7 milioane de lei. Cheltuielile bugetului de stat pentru 2026 sunt prevăzute în valoare de 100 miliarde 574,0 milioane de lei, cu o creștere de 6 miliarde 566,2 milioane de lei (+7%) față de indicatorul actualizat pentru 2025. Fără a lua în calcul cheltuielile legate de proiectele finanțate din surse externe, cheltuielile bugetului de stat p ul vor fi de 94 miliarde 867,4 milioane de lei, cu o creștere de 4 miliarde 210,4 milioane de lei (+4,6%) față de 2025. Cheltuielile pentru proiectele finanțate din surse externe sunt estimate la 5 miliarde 706,6 milioane de lei și vor crește față de 2025 cu 2 miliarde 355,8 milioane de lei (+70,3%). Cheltuielile bugetului de stat pentru 2026 sunt determinate de obiectivele politicii bugetare pe termen mediu și prevăd asigurarea financiară a priorităților sectoarelor în conformitate cu documentele de politică națională și sectorială, implementarea măsurilor din Planul de creștere economică a Moldovei; continuarea măsurilor de politică curente în domenii, precum și implementarea măsurilor în cadrul proiectelor și acțiunilor în conformitate cu acordurile cu partenerii de dezvoltare. Din cheltuielile prevăzute în buget, 93% vor fi acoperite din resursele generale ale bugetului de stat, iar 7% - din veniturile obținute din executarea lucrărilor și prestarea serviciilor contra cost; din granturi și credite pentru proiecte finanțate din surse externe, precum și din donații și alte fonduri înscrise legal în conturile instituțiilor bugetare. Cheltuielile aferente proiectelor finanțate din surse externe sunt estimate la 5 miliarde 706,6 milioane de lei (5,7% din cheltuielile bugetului de stat), cu 70,3% mai mult decât în 2025. În 2026, se preconizează că vor fi implementate 112 proiecte finanțate din surse externe, dintre care cele mai importante sunt: proiectul de sprijinire a Programului sectorului rutier - 776,6 milioane de lei; „Îmbunătățirea infrastructurii de apă în Moldova Centrală” - 362,7 milioane de lei; „Programul de dezvoltare a silviculturii din Moldova” – 330,1 milioane de lei; „Drumurile Moldovei III”, „Drumurile Moldovei IV” și „Drumurile Moldovei V” – 280 milioane de lei; „Modernizarea tehnicii și echipamentelor agricole” – 261,5 milioane de lei; „Consolidarea gestionării riscurilor de dezastre naturale și creșterea rezilienței la schimbările climatice în Moldova” – 257,9 milioane de lei; „RLF – Reacția la situații de urgență – Căile Ferate ale Moldovei” – 257,8 milioane de lei; „Construcția unei instituții penitenciare în Chișinău” – 250 milioane de lei; „Investiții în gestionarea, creșterea și durabilitatea agriculturii” – 228,5 milioane de lei; „Deșeuri menajere solide în Moldova” – 214,8 milioane de lei; „Învățământ superior” – 149,6 milioane de lei; „Eficiența energetică în Moldova” – 145 milioane lei; „Sprijinirea întreprinderilor mici și mijlocii în scopul cooperării și dezvoltării (KFW)” – 137,9 milioane lei; „Livada Moldovei” – 130,7 milioane lei. Cheltuielile curente sunt prevăzute în valoare de 89 miliarde 156,1 milioane de lei, cu 3 miliarde 585,5 milioane de lei (4,2%) mai mult decât în 2025. Cheltuielile de capital vor fi de 11 miliarde 417,9 milioane de lei, cu 2 miliarde 980,7 milioane de lei (35,3%) mai mult decât în 2025. Ponderea cheltuielilor de capital în cheltuielile totale ale bugetului de stat este de 11,4%, iar în PIB – aproximativ 3%. Aproximativ 61,3% din cheltuielile de capital (7 miliarde 002,5 milioane de lei) vor fi finanțate din resurse generale, iar 38,7% (4 miliarde 415,4 milioane de lei) – din surse externe. Cheltuielile pentru investiții de capital se ridică la 3 miliarde 035,8 milioane de lei (pentru implementarea a 85 de proiecte de investiții de capital), sau 26,6% din volumul total al cheltuielilor de capital și 3% din volumul total al cheltuielilor bugetului de stat. În 2026, cheltuielile pentru investiții de capital vor crește ca urmare a lansării în 2026 a unor noi proiecte din fondurile alocate pentru proiectele de investiții și măsurile din Planul de creștere economică a Moldovei pentru perioada 2025-2027. Se va menține tendința din anii precedenți în ceea ce privește sursele de acoperire a cheltuielilor pentru investiții de capital: cea mai semnificativă parte a cheltuielilor va fi acoperită din proiecte finanțate din surse externe – 2 miliarde 127,7 milioane de lei (70,1%) și din resurse comune – 908,1 milioane de lei (29,9%). Proiectul de lege privind bugetul de stat pentru 2026 prevede că Fondul rutier va fi de 1 miliard 821,2 milioane de lei în anul următor, Fondul Național pentru Dezvoltarea Agriculturii și a Mediului Rural – 2 miliarde 325,8 milioane de lei (628 milioane 845 mii de lei se referă la Planul de creștere economică a Moldovei), Fondul viticulturii și vinului – 59,26 milioane de lei, Fondul de reducere a vulnerabilității energetice – 1 miliard 989,2 milioane de lei, Fondul național de dezvoltare regională și locală – 1 miliard 937,9 milioane de lei (1,1 miliarde de lei sunt alocate Planului de creștere economică a Moldovei), Fondul Național de Mediu – 195 milioane de lei (20 milioane de lei sunt alocate Planului de creștere economică a Moldovei); Fondul de asociere voluntară a localităților – 173,74 milioane de lei. Pentru finanțarea partidelor politice sunt prevăzute 66,6 milioane de lei; pentru finanțarea investițiilor de capital de către organele bugetare - 3,03 miliarde de lei; pentru plata contribuțiilor la organizațiile internaționale din care face parte Moldova - 56,4 milioane de lei; pentru activități de reintegrare a țării - 25 milioane de lei; pentru sprijinirea programului Diaspora Acasă Reuşeşte „DAR 1+3” - 10 milioane de lei; pentru subvenționarea locurilor de muncă - 20 milioane de lei; pentru programul de stat „Prima casă” - 130 milioane de lei. Fondul de rezervă al guvernului va fi de 150 milioane de lei, iar Fondul de intervenție - 230 milioane de lei. // 04.12.2025 — InfoMarket

Noutați dupa tema