Noutaţi

Când nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Martie, a.2021Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaÎn ce măsură poate fi combinată grija pentru sănătatea națiunii și veniturile bugetare de la viciiOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalValeriu Lazăr: Cea mai neinspirată decizie acum este să concediezi oameniiVa reveni Moldova la reglementarea de stat a prețurilor produselor petroliere?Marin CIOBANU: Noi creăm oportunități pentru dezvoltarea businessului în Moldova și nu doar în zonele economice libere2019: trei pași înainte, doi pași înapoi Plamen MILANOV: Datorită loteriei, într-un singur an, în Republica Moldova au apărut 13 milionariVictor ȘUMILO: În 2019, vânzările automobilelor hibride au depășit vânzările automobilelor pe bază de carburanți tradiționali "Padure fermecată". Principalele evenimente din 2018 Camioanele vor putea traversa mai rapid frontiera moldoveneascăCu privire la "a doua venire" și controlul asupra sistemului bancar din MoldovaPrivatizarea Air Moldova: 2000 vs 2018. De găsit 10 diferențe!Șeful oficiului USAID în Moldova, Karen Hilliard: ”Promovăm ideea că vinificația și piața turistică sunt un tot întreg”Tainele pieței valutare moldovenești - 201715 ani ai businessului leasing în Moldova: spre extindere prin diversificareLeul moldovenesc vs Geopolitica. Ce spune cursul valutar despre autorități, business și procesele mondiale 10 ani de la începutul construcției terminalelor Trans – Oil în portul Giurgiulești200 mil USD din buzunarul consumatorilor pentru executarea directivelor europene?Pe cine apără noua redacție a legii privind comerțul intern?Piața VMS 2014 – 2016: Ministerul Finanțelor calculează pierderile, investitorii – veniturile Nimeni nu va fi scutit și fiecare va plătiO încercarea atentă de traversare a zonei moartePiața VMS: Ministerul Finanțelor este în goană după bani, investitorii – după profit. Și unii și alții trebuie să fie pregătiți pentru orice. Banii care pot fi spălați...Fenix cu capital arabIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Parteneriat pentru Educație Proiectul Tekwill a semnat parteneriate de colaborare cu INTEL și Junior Achievement Moldova pentru studierea disciplinelor opționale în școlile din țară

Parteneriat pentru Educație Proiectul Tekwill a semnat parteneriate de colaborare cu INTEL și Junior Achievement Moldova pentru studierea disciplinelor opționale în școlile din țară

Un pas mai aproape de profesiile viitorului! Cursurile opționale de Inteligență Artificială, Antreprenoriat în format digital, dar și Aplicații Mobile vor putea fi studiate de către elevii mai multor școli din țară, începând cu luna septembrie 2021. Proiectul TEKWILL, în parteneriat cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării al Republicii Moldova au semnat parteneriate de colaborare cu gigantul IT INTEL și Junior Achievement Moldova, pentru predarea noilor discipline în  liceele din țară. Cursurile fac parte din programul „Tekwill în fiecare școală”, implementat de către proiectul TEKWILL, cu susținerea partenerilor externi de dezvoltare USAID Moldova și Suedia.
 Ana Chirița, directoarea Proiectului „Tekwill”: „Este cunoscut faptul că în 5-7 ani unele profesii nu vor mai fi actuale, iar în prezent avem șansa de a învăța pentru a fi în concordanță cu profesiile viitorului. Compania INTEL, deși nu are o prezență fizică în RM, a fost partenerul nostru în promovarea și implementarea mai multor proiecte educaționale. În lume, INTEL are multe programe menite să dezvolte abilitățile potențialilor viitori ingineri, iar faptul că astăzi se coagulează un nou parteneriat demonstrează că există o consecutivitate a acțiunilor întreprinse, există o conexiune și o deschidere spre noi realizări. Datorită acestei colaborări, tinerii din instituțiile de învățământ din țară vor avea acces la o curriculă dezvoltată de cei mai buni specialiști din lume. Iar, în parteneriat cu Junior Achievement Moldova contribuim la educarea viitoarelor generații de antreprenori IT.”
 
Madelene Eichhorn, reprezentantă a Ambasadei Suediei: Prin intermediul acordurilor semnate, marcăm o altă etapă importantă în această călătorie interesantă a proiectului „Tekwill în fiecare școală”. Este o inițiativă care îmbogățește experiența profesorilor și a elevilor, o treaptă pentru dezvoltarea abilităților antreprenoriale, digitale și creative, în rândul tinerilor motivându-i să creeze soluții și produse inovatoare societății. Credem că, implicarea elevilor cât mai devreme în lumea științei și a tehnologiilor digitale va fortifica societatea noastră. Aceasta este și misiunea proiectului, de a susține tinerii din țară să îmbrățișeze cu succes orice carieră își doresc.”
Valentin Crudu, șeful Direcției învățământ general, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării al Republicii Moldova: „Sper ca această inițiativă să se bucure de mare succes în rândul tinerilor și astfel să-i ajutăm să aleagă mai ușor una dintre profesiile viitorului. Libertatea elevilor de a-și dezvolta anumite competențe prin intermediul disciplinelor opționale ar putea aduce o revoluție în tot ceea ce ține de educația din Republica Moldova. Atunci, când ai mai multe oportunități de învățare, când propui mai multe discipline opționale interesante în care elevii pot să-și dezvolte competențele reprezintă un progres și pentru economia națională. Ne dorim ca aceste parteneriate să scaleze educația din Republica Moldova, iar elevii să beneficieze de mai multe oportunități de a-și dezvolta competențele.”
În următoarea perioadă, în total, aproximativ 120 de profesori vor urma un program de mentorat pentru a fi pregătiți să predea Inteligența Artificială și Antreprenoriatul în format digital celor peste 3000 de elevi.
Michal Dzoga, reprezentant al companiei INTEL: „Scopul nostru este de a schimba și de a îmbunătăți abilitățile fiecăruia dintre noi, iar din acest motiv, ne-am luat angajamentul ca până în 2030 să susținem implementarea disciplinei Inteligența Artificială și să lucrăm cu 30 de milioane de beneficiari din școlile din 30 de țări. Noi credem că, în viitor profesiile nu pot fi pierdute, ele doar pot fi transformate prin intermediul Inteligenței Artificiale. Pentru a face acest lucru, trebuie să fim pregătiți, să învățăm mult și să utilizăm tehnologiile în viața noastră, care, la rândul lor vor putea schimba realitatea și societatea. Suntem convinși că, această tehnologie va schimba modul în care vor fi dezvoltate profesiile în viitor, având și o capacitate enormă de a face acest lucru inclusiv și cu economia la nivel global.”
Laurenția Filipschi, directoare executivă, Junior Achievement Moldova: „De mai bine de două decenii, muncim în vederea dezvoltării abilităților antreprenoriale și cultivarea spiritului antreprenorial al tinerilorcu vârsta de 6-20 ani, pentru care sunt dezvoltate programe antreprenoriale ajustate la necesitățile acestora, în funcție de fiecare clasă și în concordanță cu curriculum aprobat de către Consiliul Național pentru Curriculum. Este important pentru noi să extindem familia de parteneri, atât pe segmentul autorităților publice centrale și locale, mediul de afaceri, societatea civilă, cât și cu profesorii care livrează informațiile pe înțeles elevilor și le cultivă dorința de a studia Antreprenoriatul  dar și cu elevii – beneficiarii finali ai programelor noastre. Toate programele oferă elevului oportunitatea de a învaţă prin acţiune. Prin activitățile de tip „learning by doing” desfășurate la clasă și interacțiunea cu consultanții voluntari din comunitatea de afaceri, tinerii dobândesc competențe esențiale pentru viață, experiențe inedite.”
Disciplinele viitorului trezesc un interes sporit în școli
Aliona Pușcaș și Sofia Zaim sunt profesoare în instituțiile de învățământ liceal din capitală, iar din toamnă vor preda elevilor disciplina opțională Inteligența Artificială. Profesoarele așteaptă cu nerăbdare sesiunea de mentorat pentru profesori, la care vor afla cât mai multe informații despre algoritmi, cum pot fi implementate în practică aplicațiile inteligente și sistemele autodidacte, dar și principiile de utilizare a tehnologiei determinate a viitorului.
Aliona Pușcaș, profesoară, Liceul Teoretic Bulgar „Vasil Levski”: „Cei mai mulți dintre noi am auzit despre inteligența artificială fie din filme, fie utilizând dispozitivele mobile sau din noutăți. Am ales să învăț și, ulterior, să predau acest modul copiilor pentru că vreau să știu cum funcționează cu adevărat, cum va schimba lumea, ce probleme pot soluționa și ce presupune inteligența artificială în lumea reală. Mai mult, sunt curioasă să știu cât de mult această sferă are legătură cu profesiile viitorului. Aștept sesiunea de mentorat pentru a găsi răspuns la întrebările de mai sus și pentru a le oferi elevilor acces la mai multe cunoștințe temeinice.”
Sofia Zaim, profesoară, Liceul de Creativitate și Inventică „Prometeu-Prim”: „Pentru mine, inteligența artificială reprezintă o gândire algoritmică și o logică avansată. Este un domeniu tot mai interesant, care se dezvoltă continuu, iar ceea ce este nou, este interesant și captivant. Este actual și pentru tineri, respectiv este bine să fie explicat și copiilor încă de pe băncile școlii. Îmi doresc să studiez acest curs pentru că este apropiat domeniului meu de activitate, pentru a-mi lărgi orizontul de cunoștințe, dar și pentru a răspunde elevilor la întrebarea: „Poate deveni tehnica la fel de inteligentă precum oamenii?”
Noile discipline care urmează a fi studiate în anul școlar 2021-2022 au trezit interes și în rândul elevilor. La cursul de Antreprenoriat în format digital tinerii își doresc să învețe cum pot dezvolta o afacere, care sunt cele mai bune modalități de promovare și mai ales, cum pot face față provocărilor de menținere a unei creșteri de succes.
Vlada Țurcanu, Liceul Teoretic „Aristotel”, municipiul Chișinău: „Antreprenoriat? Antreprenor? Mereu am fost interesată de acest domeniu. De mică visam la o cafenea proprie, iar când am aflat despre cursul de Antreprenoriat implementat de către proiectul „Tekwill în fiecare Școală” am rămas plăcut surprinsă. Sunt ferm convinsă că participarea la acest curs mă va ajuta să înțeleg cum poate fi promovată o afacere în mediul online și cum pot fi utilizate în mod eficient vizualurile.”
Cristian Stratin, elev, Liceul Teoretic „Pro Succes”, municipiul Chișinău: „Mă interesează antreprenoriatul pentru că sunt pasionat de profesiile viitorului și de tot ce este legat de oportunitățile de dezvoltare. În viitor, mă gândesc la o afacere proprie, iar acest curs mă va ajuta să aflu pașii care trebuie urmați pentru a avea succes în calitate de antreprenor.”
În prezent, proiectul „Tekwill în fiecare școală” este implementat în 77 de instituții de învățământ general din Republica Moldova, iar numărul membrilor va crește până la 234 școli începând cu noul an școlar.
Despre „Tekwill în fiecare școală”
Dezvoltarea proiectului „Tekwill în fiecare școală” a fost posibilă prin mobilizarea eforturilor financiare ale sectorului privat și ale cetățenilor țării din Moldova sau diaspora (în cadrul campaniei de finanțare participativă a proiectului TwentyTu, a cărui start a fost dat în 2018), precum și a partenerilor externi de dezvoltare – USAID Moldova, Suedia, EU4Moldova și PNUD Moldova. De asemenea, proiectul este dezvoltat în colaborare cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării. Pe termen lung, proiectul are misiunea de a pune în valoare capitalul uman al Republicii Moldova și de a crește o generație de oameni care să creeze acasă, în Moldova, produse și servicii care să răspundă provocărilor social-economice naționale și globale.
 
 
 
 
 

Noutați dupa tema