Materialele sectiunii

Parlamentul a votat în a doua lectură modificările la Legea privind piața produselor petroliere, care prevede stabilirea de noi norme generale de calculare și aplicare a prețurilor la principalele produse petroliere.

Parlamentul a votat în a doua lectură modificările la Legea privind piața produselor petroliere, care prevede stabilirea de noi norme generale de calculare și aplicare a prețurilor la principalele produse petroliere.

Modificările respective au fost implementate la inițiativa deputatului independent Alexandru Oleinic. Potrivit autorului, amendamentele propuse sunt orientate spre limitarea abuzurilor din domeniu prin crearea în perspectivă a unui mediu economic bazat pe principiile economiei de piață. Deputatul a menționat că modificările aplicate de către Parlament în iulie 2018 la Legea privind piața produselor petroliere, prin care se lăsa la latitudinea importatorilor și comercianților de produse petroliere stabilirea prețurilor, sunt nejustificate. Alexandru Oleinic a declarat că inițiativa urmărește asigurarea stabilirii unor prețuri cât mai juste la benzină și motorină, ținând cont de fluctuațiile existente la bursele internaționale și regionale (Platts). Prețurile se vor calcula la 1 litru, separat pentru fiecare tip de produs și partidă importată. Periodicitatea propusă pentru recalculare este de 14 zile. În opinia autorului inițiativei, proiectul va conduce la crearea unui mediu concurențial mai echitabil pe piață, în special în raport cu companiile mici, întrucât reglementarea prețurilor va exclude abuzurile potențiale din partea operatorilor mari prin dictarea de facto a prețurilor și respectiv excluderea concurenței neloiale (cu caracteristici de înțelegeri de cartel). Potrivit proiectului de lege, Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică, în termen de o lună de la data publicării legii adoptate, va elabora și aproba o nouă metodologie pentru calcularea și aplicarea prețurilor la produsele petroliere prevăzute în această lege. Agenția InfoMarket a scris anterior că Asociația Investitorilor Străini (FIA) într-o scrisoare adresat anterior Parlamentului a menționat că modificările propuse în Legea privind piața produselor petroliere va duce la micșorarea importului de produse petroliere și va pune în pericol aprovizionarea Moldovei cu combustibil. În scrisoare este menționat că proiectul de lege, care a fost adoptat de Parlament în prima lectură, nu ia în considerare toți factorii decisivi pentru formarea unui preț adecvat pentru produsele petroliere de bază și gazul lichefiat. De exemplu, nu au fost luați în considerare coeficienții de multiplicare la achiziționarea combustibilului din categoria EURO 5. Importatorii vor fi puși într-un dezavantaj economic, fiind nevoiți să vândă un produs mai scump la un preț redus. Prin urmare, companiile petroliere vor fi nevoite să se abțină de la comercializarea motorinei din categoria EURO 5. Cotația Argus DAF Brest, utilizată în proiectul de lege propus spre aprobare nu poate fi aplicabilă, dat fiind faptul că niciun importator din Moldova nu achiziționează gaze lichefiate la aceste prețuri. Companiile moldovenești cel mai mult importă din Federația Rusă, Kazahstan și România, respectiv cotațiile care ar putea fi mai relevante pentru stabilirea prețului sunt Argus DAF Ukraine (hotarul de est al Ucrainei) sau Argus RBS (România, Bulgaria, Serbia). Mai mult decât atât, în perioada aprilie - septembrie a fiecărui an se constată deficit a gazului lichefiat, astfel pentru asigurarea cantităților necesare acest produs se achiziționează din Federația Rusă. Astfel, pot fi situații când prețul de achiziție a gazului lichefiat poate depăși semnificativ valoarea cotației Argus DAF Brest. FIA menționează că prețurile maxime de comercializare cu amănuntul a produselor petroliere principale nu pot fi determinate separat pentru fiecare lot de produs importat, întrucât uneori sunt efectuate până la 100 de operațiuni. Este menționat că trebuie de concretizat marja comercială, întrucât aceasta nu acoperă cheltuielile de transportare a produselor petroliere; nu sunt luați în considerare indicatori economici importanți (reduceri comerciale oferite de companii, prețul stocurilor păstrate în depozite, creșterea anuală a salariilor și fondurilor de asigurări medicale și sociale de stat, majorarea taxelor locale și altele). // 09.04.2021 – InfoMarket.

Noutați dupa tema