Noutaţi

Victor BURUNSUS: “Orice afacere este bună atunci când aceasta este mereu profitabilă iar intermedierea financiară nu este o excepție de la acest deziderat.”

Victor BURUNSUS: “Orice afacere este bună atunci când aceasta este mereu profitabilă iar intermedierea financiară nu este o excepție de la acest deziderat.”

Interviul agentiei InfoMarket

În Moldova a fost creată o nouă asociație de afaceri, ADIFIDA. De fapt este una nu tocmai nouă. Despre aceasta jurnalistul agenției InfoMarket l-a intervievat pe Victor Burunsus, președintele acesteea, cunoscut în Moldova drept consultant în afaceri cu experiență în strategii de dezvoltare inclusiv de rang național și un parcurs profesional ce include un deceniu de lucru în cadrul Unității de Dezvoltare a Sectorului Privat și Financiar al Băncii Mondiale. 

InfoMarket: De ce ADIFIDA?

Victor BURUNSUS: E simplu Asociația de Dezvoltare a Intermedierii Financiare în engleză Financial Intermediation Development Agency, prescurtat ADIFIDA.

InfoMarket: Înțelegerea mea este că este vorba de succesorul Asociației Companiilor de Leasing înregistrată acum 5 ani?

Victor BURUNSUS: Exact. Membrii fondatori ACLM urmând propunerea mea au ieșit din „zona de confort”, luând decizia de a transforma Asociația într-o organizație neguvernamentală care are în vedere dezvoltarea intermedierii financiare per ansamblu, devenind astfel o organizație incluzivă, deschisă tuturor intermediarilor financiari.

InfoMarket: Ce este intermedierea financiară?

Victor BURUNSUS: Orice activitate care scurtează calea dintre cerere și ofertă este intermediere. Semantic cuvântul en. brokerage sau cel fr. courtage și în consecință ro. curtaj este activitatea unui intermediar care scurtează calea dintre cerere și ofertă, în acest caz în materie de servicii financiare. De ex. o bancă este un intermediar financiar din simplul motiv că scurtează calea dintre împrumutați pe partea cererii, deponenți și acționari pe partea ofertei de fonduri.

InfoMarket: Cine sunt membrii ADIFIDA

Victor BURUNSUS: Deocamdată sunt patru companii: Express Leasing & Microcredit, MAIB-Leasing, Raiffeisen Leasing, Total Leasing and Finance. Cu alte cuvinte companii de top, majoritatea cu capital străin care dincolo de leasing tot mai des oferă servicii de microfinanțare ceea ce demonstrează că intermedierea financiară este în plină dezvoltare și transformare.

InfoMarket: Care sunt obiectivele ADIFIDA?

Victor BURUNSUS: Crearea condițiilor pentru intermedierea financiară durabilă. Orice afacere este bună atunci când aceasta este mereu profitabilă iar intermedierea financiară nu este o excepție de la acest deziderat. Piața financiară la noi, în esență, repetă greșelile comise altcândva, altundeva. Vedem expansiunea microfinanțării care în unele cazuri comportă dobânzi anuale de cca 2000% (!) De ce o fi posibil? Pentru că în piață există asimetrie informațională. Nivelul de educație financiară a consumatorilor fiind scăzut iar reglementatorii nu ajung să impună de o manieră hotărâtă dezvăluirile necesare. Tocmai din acest motiv printre obiectivele statutare ADIFIDA se regăsește și promovarea educației financiare.

Un alt considerent, dacă tot am pomenit reglementatorii și reglementările. Convingerea noastră este că orice piață în devenire este supusă riscului de a fi înădușită în fașă prin suprareglementare. De aceea înainte de a reglementa orice, e binevenit de a defini problema sau problemele; de a încerca de a lucra asupra eticii în afaceri care cel mai frecvent este cauza problemelor. Tocmai de aceea promovarea etici de afaceri orientate pe dezvoltarea durabilă a intermedierii financiare se regăsește și ea printre obiectivele fundamentale, încadrate în statutul Asociației și astfel este o direcție prioritară.

InfoMarket: Ce vă propuneți să faceți pentru a realiza obiectivele enunțate?

Victor BURUNSUS: Mai întâi de toate ne propunem să creăm o platformă de dialog bazat pe încredere reciprocă, pe valori partajate, cum ar fi bonitatea, transparență, incluzivitatea. Intenționăm să includem în acest dialog nu doar membrii Asociației dar și părțile neafiliate precum și reglementatorii. Și mai ales instituțiile de reglementare, care ar beneficia de pe urma faptului ca ori de câte ori ar vrea să vină cu noi reglementări, să nu ajungă la suprareglementare, să încerce să întrevadă mecanismele din piață care ar conduce la rezolvarea problemelor pe care dânșii adesea încearcă să le rezolve prin intermediul noilor reglementări însă nu fac decât să îngreuneze sau blocheze funcționarea piețelor.

InfoMarket: De ce o firmă ar fi interesată să se alăture ADIFIDA?

Victor BURUNSUS: Orice societate ce împărtășește principiile dezvoltării durabile la modul general și care năzuiește să realizeze servicii de intermediere financiară durabilă fie acestea de brokeraj, asigurări, microfinanțare, leasing, crowdfunding, servicii emergente din zona fintech, alte activități asociate prestării de servicii financiare, atunci aceștia sunt bineveniți ADIFIDA le oferă platforma prin care compania va fi auzită, ascultată și înțeleasă.

InfoMarket: Societățile de Asigurare și Băncile au asociațiile lor...

Victor BURUNSUS: Cunoaștem acest fapt. Unul din motivele pentru care lucrurile se întâmplă așa cum se întâmplă în Moldova constă în fragmentarea în „ai noștri”, „ai voștri” și „ai nimănui”. ADIFIDA se identifică cu cauza pentru care fost creată și anume dezvoltarea intermedierii financiare. Faptul că băncile ar avea asociația lor nu a îngrădit Moldova de trista experiență cu problemele de guvernanță corporativă. Rădăcinile la cele întâmplate pe care voi, jurnaliștii, le-ați întitulat „furtul miliardului” ajung inevitabil la ceea ce se numește guvernanță corporativă a băncilor. În timp ce majoritatea invocă carențele pe domeniul reglementării și supravegherii, nu putem neglija partea care revine în responsabilitatea băncilor care nu și-au pus la punct la timp sistemele de guvernanță corporativă.

Reiterez, noi ne propunem să sprijinim dezvoltarea. Asociația băncilor, din punctul meu de vedere, are drept obiectiv păstrarea monopolului băncilor în intermedierea financiară. Conservarea oricărui monopol nu aduce nici diversificare de servicii în piață, nici satisfacerea optimă a nevoilor consumatorilor de servicii financiare. Într-o piață mică, orice asociație reprezentând doar un segment din acea piață sau o clasă de jucători, prin definiție, va fi percepută drept un organ de lobby și implicit va avea un nivel de încredere corelat cu segmentul de piață pe care-l reprezintă.

InfoMarket: În ceea ce vă privește, nu veți face oare lobby și voi?

Victor BURUNSUS: Vom face doar că de dragul dezvoltării pieței. O vom face-o diferit de ceea ce este azi. Consensul la nivelul membrilor Asociației, transparență, deschiderea și toate acestea urmărind nevoile dezvoltării durabile a membrilor, a celora care intenționează să lucreze în această piață pe termen lung.

InfoMarket: Câți membri ar urma să aibă ADIFIDA pentru a fi viabilă?

Victor BURUNSUS: Pentru ca Asociația să dispună de o masă critică, care să-i permită să lucreze și să fie auzită, ar trebui să avem cel puțin 20 membri de pe segmente diferite la finele anului. În perspectivă, cifră ar trebui să fie de cam 100 membri. În Moldova există un număr suficient de firme din intermedierea financiară pentru aceasta. Intenționăm să-i adunăm pentru a le permite să devină o forță coezivă capabilă să conducă dialog cu reglementatorii, guvernul, parlamentul atunci când se dorește crearea unui mediu de afaceri propice.

InfoMarket: Finanțarea Asociației va presupune cotizații de membru.

Victor BURUNSUS: Sigur. Noi înțelegem că acestea trebuie să fie competitive raportat la alte Asociații dar totodată să reflecte nivelul de activitate a fiecărui membru. Situația ideală fiind ca acestea să reflecte ponderea membrilor. Pe moment ne propunem să avem o grilă care să presupună anumite nivele de implicare și cotizare. Acestea ar trebui să reflecte posibilitățile și nevoile dar și obligațiunile asumate. // 24.07.2018 – InfoMarket.

 

 

 

 

 

Noutați dupa tema