Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de Octombrie 31 a.2019Plamen MILANOV: Datorită loteriei, într-un singur an, în Republica Moldova au apărut 13 milionariVictor ȘUMILO: În 2019, vânzările automobilelor hibride au depășit vânzările automobilelor pe bază de carburanți tradiționali "Padure fermecată". Principalele evenimente din 2018 Camioanele vor putea traversa mai rapid frontiera moldoveneascăCu privire la "a doua venire" și controlul asupra sistemului bancar din MoldovaPrivatizarea Air Moldova: 2000 vs 2018. De găsit 10 diferențe!Șeful oficiului USAID în Moldova, Karen Hilliard: ”Promovăm ideea că vinificația și piața turistică sunt un tot întreg”Tainele pieței valutare moldovenești - 201715 ani ai businessului leasing în Moldova: spre extindere prin diversificareLeul moldovenesc vs Geopolitica. Ce spune cursul valutar despre autorități, business și procesele mondiale 10 ani de la începutul construcției terminalelor Trans – Oil în portul Giurgiulești200 mil USD din buzunarul consumatorilor pentru executarea directivelor europene?Pe cine apără noua redacție a legii privind comerțul intern?Piața VMS 2014 – 2016: Ministerul Finanțelor calculează pierderile, investitorii – veniturile Nimeni nu va fi scutit și fiecare va plătiO încercarea atentă de traversare a zonei moartePiața VMS: Ministerul Finanțelor este în goană după bani, investitorii – după profit. Și unii și alții trebuie să fie pregătiți pentru orice. Banii care pot fi spălați...Fenix cu capital arabIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Igor Munteanu: Contractul de parteneriat public-privat ÎS Gările și stațiile auto (GSA) poate fi reziliat

Igor Munteanu: Contractul de parteneriat public-privat ÎS Gările și stațiile auto (GSA) poate fi reziliat

Declarația a fost făcută de președintele Comisiei economie, buget și finanțe, Igor Munteanu, Președinte al Comisiei de anchetă pentru analiza modului de organizare și desfășurare a privatizării și concesionării proprietății publice (2013-2019), vineri, la un briefing de presă, ca urmare a examinării Raportului privind modernizarea și eficientizarea activității ÎS ”Gările și Stațiile Auto” (GSA). El a comunicat că Comisia de anchetă a constatat un șir de încălcări în acest caz și anume, - guvernul Filip a adoptat o decizie absolut pripită, neargumentată - să inițieze un PPP; să desfășoare un concurs viciat, cu multiple încălcări a legislației; să semneze un contract de PPP nociv interesului public și să neglijeze orice monitorizare a îndeplinirii obligațiilor de către partenerul privat. Întreprinderea de Stat ”Gările și Stațiile Auto” este un element esențial al sistemului de transport rutier de pasageri, ea deservește peste 80% din toți pasagerii curselor de autobuze. ”Din 2012 și până la trecerea în gestiunea privată, ÎS ”Gările și Stațiile Auto” activa în regim normal, fără situații critice de ordin financiar, înregistrând anual, profit constant de aproximativ 5 mil. lei. Cifra de afaceri ÎS ”Gările și Stațiile Auto” depășea constant, în ultimii ani, 50 mil. lei anual, iar rulajul prin conturi depășea 400 mil. lei – deoarece întreprinderea încasa integral banii pe biletele vândute, reținându-și un comision de 10% pentru vânzare”, a comunicat Munteanu. În 2018, Î.S. GSA și nu ministerul (MEI) a contractat un studiu de fezabilitate, care coincidea total cu cerințele pentru studiile de fezabilitate ale PPP. Ceea ce confirmă că de la bun început era urmărit scopul de a transmite ÎS GSA în mâini private, chiar dacă întreprinderea nu este pasibilă privatizării. Mai mult ca atât, studiul de fezabilitate a fost elaborat de un ONG fără experiență în domeniu. Criteriile de bază pentru selectarea partenerului privat sunt ne-proporționale scopului PPP-ului. Stranie este logica Guvernului, unde investițiile necesare trebuie făcute în termen de 3 ani, iar pe parcursul a următorilor 22 de ani, pe perioada PPP-ului, alte investiții nu sunt prevăzute. Nu au fost luate în considerare uzura bunurilor și a infrastructurii, care necesită investiții periodice, necesitatea de modernizare a softurilor, echipament etc, a precizat Igor Munteanu. Concursul de selectare a partenerului privat a fost câștigat singurul participant – asociația din compania Gările Auto Moderne, înregistrată cu 2 zile înainte de ziua depunerii cerierii de participare la concurs, Exfactor– o întreprindere notorie în Republica Moldova din domeniul construcțiilor și Luka Muco – un cetățean al SUA. Compania Exfactor, legată de grupul companiilor lui Ilan Șor, a ieșir din componența fondatorilor Gările Auto Moderne peste o jumătate de an de la semnarea contractului de PPP. Un exemplu similar s-a produs în cazul concesionării aeroportului din Chișinău. Acest fapt trezește suspiciunea rezonabilă că FPC Exfactor a servit, prin abuz de încredere, doar ca paravan pentru grupul Șor de a prelua ÎS GSA, cu rulaje de 400 mil. lei anual. Potrivit raportului comisiei, investițiile planificate pentru 2019, de 35 mil. lei, încă nu s-au făcut, și se poate afirma cert că nu vor fi făcute în termen. Din datele operative, în cadrul tranziției de la ÎS GSA către ”Gările Auto Moderne” SRL, o parte din creanțele transportatorilor față de gări au rămas neacoperite, această datorie depășește 7 mil. lei și necesită o investigare aparte din partea organelor de drept. Potrivit lui Munteanu, Comisia de anchetă va solicita luarea de măsuri urgente de către Agenția Proprietății Publice pentru întocmirea raportului de monitorizare a Parteneriatului Public Privat și demararea procedurilor de reziliere a contractului, dacă se atestă lipsa de progrese asumate și lipsa unei garanții bancare de bună execuție. De asemenea va solicita organelor de drept investigarea acțiunilor și inacțiunilor Guvernului, MEI, APP, administratorului ÎS GSA, Comisiei de selectare a partenerului privat. //25.10.2019 — InfoMarket.

Noutați dupa tema